Skip to main content
admin ajax.php?action=kernel&p=image&src=%7B%22file%22%3A%22wp content%2Fuploads%2F2019%2F09%2Fimages easyblog articles 8383 paidia kai diavasma

Πώς Μπορεί Η Μελέτη Των Παιδιών Να Είναι Ποιοτική…Αλλά Και Σύντομη

 Ολοκληρώνοντας σιγά-σιγά τον πρώτο μήνα του φθινοπώρου, όλοι μας πλέον έχουμε επιστρέψει στην πραγματικότητα των υποχρεώσεων, ακόμα και τα παιδιά. Τα σχολεία έχουν ξεκινήσει, καθώς επίσης και οι δραστηριότητες, πράγμα το οποίο φέρνει τους μικρούς μας φίλους αντιμέτωπους με τις υποχρεώσεις τους … Είναι αλήθεια ότι το γεγονός αυτό αποτελεί έντονο προβληματισμό για πολλούς γονείς, μιας και έρχονται στη δυσάρεστη θέση να δώσουν μάχες έτσι ώστε τα παιδιά τους να να πραγματοποιήσουν τις εργασίες τους στο σπίτι .

Παρατηρούμε συχνά πολύωρη ενασχόλησή η οποία με τη σειρά της φέρνει δυσανασχέτηση και γκρίνια … Είναι άραγε αυτή η σωστή διαδικασία που πρέπει να βιώνει το παιδί; Να είναι δηλαδή σκληρά εργαζόμενο και στο σχολείο αλλά και στο σπίτι χωρίς ωράριο; Μπορούμε να κάνουμε κάποιες ενέργειες εμείς ως γονείς ώστε να το βοηθήσουμε να οργανώσει το χρόνο μελέτης του και να είναι πιο αποδοτικό σε συντομότερο χρονικό διάστημα;

Για να απαντήσουμε στα παραπάνω ερωτήματα θα πρέπει να καταλάβουμε ως γονείς ότι τα παιδιά ξεκινούν να εργάζονται από την ώρα που πηγαίνουν στο σχολείο, επομένως θα πρέπει ο χρόνος μετά από το σχολείο να είναι ανάλογος, όχι μόνο με τις απαιτήσεις των υποχρεώσεων του, αλλά και με τις ανάγκες της προσωπικότητας του χωρίς να να μπαίνουμε στην διαδικασία να εργάζεται το ίδιο σκληρά και στο σπίτι. Άλλωστε όπως εμάς δε μας αρέσει και δεν μας ικανοποιεί να “φέρνουμε” τη δουλειά μας στο χώρο του σπιτιού, κάτι ανάλογο συμβαίνει και με το ίδιο. Είναι πραγματικά αποτυχία αν επιτρέψουμε να αισθανθεί ότι το διάβασμα και το βιβλίο αποτελεί μία ουρά που συνέχεια το ακολουθεί. Ίσως αναρωτηθεί κάποιος <<μα πως γίνεται να λειτουργήσουμε διαφορετικά; Eίναι υποχρεώσεις και το παιδί πρέπει να διαβάσει>>.

Ισχύει, το παιδί έχει υποχρεώσεις, οφείλει να εργάζεται αλλά δικαιούται να αισθάνεται ότι ολοκληρώνει επιτυχώς τις εργασίες του και έχει χρόνο ωφέλιμο για το ίδιο και για ό,τι αγαπάει , ;oπως ακριβώς εμείς! Η μόνη λύση λοιπόν σε όλα όσα προαναφέραμε είναι, η μελέτη των εργασιών που υπάρχουν για το σπίτι να γίνεται με “σωστό τρόπο” όπου θα του εξοικονομήσει χρόνο, ενέργεια και θα του χαρίσει αίσθημα ικανοποίησης μιας και θα ολοκληρώνει τις υποχρεώσεις του.

Στο ζήτημα αυτό αναμφίβολα θα πρέπει να εξετάσουμε κάποιες παραμέτρους… Όπως αυτή της ηλικίας που βρίσκεται το παιδί, καθώς επίσης διαπιστωμένες μαθησιακές δυσκολίες που ενδεχομένως αντιμετωπίζει το παιδί μας .Ειδικά στη δεύτερη παράμετρο θα πρέπει να έχουμε την συμβουλή, την καθοδήγηση και την συνεργασία από έναν ειδικό έτσι ώστε πρωτίστως η διαδικασία της μελέτης να μην επώδυνη για το παιδί και σίγουρα να καταλήγει αποδοτική και σίγουρα χαρίζοντάς του το αίσθημα της ικανοποίησης που είναι βασικό για την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης του.

Σε πρώτη φάση θα μπορούσαμε ως γονείς να πραγματοποιήσουμε έναν διάλογο ή μία συζήτηση με το ίδιο το παιδί για συγκεκριμένα θέματα, ζητώντας του να λάβει το ίδιο θέση στα δεδομένα που θα προκύψουν μετά από τη συζήτηση. Αρχικά θα πρέπει να του γίνει ξεκάθαρο ότι είναι προϋπόθεση, φεύγοντας από το σχολείο, να έχει μία ολοκληρωμένη εικόνα για τις εργασίες που έχει να πραγματοποιήσει στο σπίτι. Έτσι δεν θα το δημιουργείται άγχος για το τι έχει να αντιμετωπίσει και σαν αποτέλεσμα να παρατείνει την διαδικασία έναρξης της μελέτης. Όλοι μας όταν έχουμε μία ολοκληρωμένη εικόνα, μεθοδεύουμε το χρόνο μας και συντομεύουμε αυτά που έχουμε να κάνουμε.

Στη συνέχεια σίγουρα θα πρέπει να γίνει αναφορά στις προσδοκίες που θα έχει το ίδιο από την μελέτη του, τι περιμένει δηλαδή σαν αποτέλεσμα, καθώς επίσης και για τις επιπτώσεις!!…. ποιες θα είναι οι συνέπειες, όχι που θα επιβληθούν από εμάς αλλά αυτές που θα κληθεί το ίδιο αντιμετωπίσει από τη μη πραγματοποίηση των υποχρεώσεων του. Όπως συμβαίνει και στην περίπτωση ενός ενήλικα .

Εξίσου σημαντικό όμως είναι να ξεκαθαρίσουμε το χρόνο έναρξης της μελέτης. Θα συζητήσουμε με το ίδιο, θα ακούσουμε τις ανάγκες του και θα οριστεί μία συγκεκριμένη ώρα που θα ξεκινάει η μελέτη του, σύμφωνα με το πρόγραμμα και τις υποχρεώσεις. Δεν είναι δυνατόν δηλαδή επιστρέφοντας από το σχολείο, να έχουμε την απαίτηση το παιδί να διαβάσει και κυρίως να είναι αποδοτικό. Επιστρέφει από το εργασιακό του περιβάλλον και έχει ανάγκη ψυχικής, πνευματικής και σωματικής ξεκούρασης και αποφόρτισης .

Όμως, σε ένα ευρύτερο πλαίσιο διαλόγου και επικοινωνίας πρέπει να γίνει ξεκάθαρο στο παιδί ότι δεν επιτρέπονται αδικαιολόγητα διαλείμματα, ώστε να κατανοήσει ότι μόνο διάσπαση προσοχής και χάσιμο χρόνου ή μείωση απόδοσης θα του επιφέρουν .

Άλλος ένας παράγοντας που διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην αποδοτική μελέτη του παιδιού και σε σύντομο μάλιστα χρονικό διάστημα, είναι το περιβάλλον στο οποίο καλείται να μελετήσει. Δηλαδή είναι σημαντικό ο χώρος αυτός να είναι κατάλληλος για συγκέντρωση. Να είναι απομονωμένος από διερχόμενα μέλη ή θορύβους, χωρίς να έχει αντικείμενα που του διασπούν την προσοχή και ασφαλώς με κατάλληλο φωτισμό. Είναι σημαντικό τη στιγμή που καλείται να μελετήσει τα αντικείμενα που απαιτούνται για αυτή τη διαδικασία να είναι συγκεντρωμένα και οργανωμένα γύρω του, έτσι ώστε να μην χάσει χρόνο αναζητώντας τα και αυτό έχει ως αποτέλεσμα την απόσπασή του από τη συγκέντρωση και από το αντικείμενο που μελετά. Ακόμα στο χώρο θα πρέπει να υπάρχει σίγουρα επαφή με το χρόνο, ίσως παρουσία κάποιου ρολογιού, έτσι ώστε υποσυνείδητα να γίνεται η καταγραφή ότι ο χρόνος κυλά και όλα έχουν μία εξελικτική πορεία, με στόχο την ολοκλήρωσή της .

Ο επόμενος σημαντικός και καθοριστικός θα λέγαμε παράγοντας της διαδικασίας μελέτης, ως προς την απόδοση αυτής, σε σύντομο μάλιστα χρονικό διάστημα, είναι η “σωστή διαδικασία μελέτης” η οποία θα οδηγήσει το παιδί να κατακτήσει το γνωστικό αντικείμενο που μελετά σε σύντομο χρονικό διάστημα, κάνοντας θα λέγαμε παιδιά και γονείς πραγματικά ευτυχισμένους!!!!!

Τα παιδιά πολλές φορές για να εξοικονομήσουν χρόνο και να τελειώσουν πιο γρήγορα τις εργασίες τους, κάνουν ένα πολύ συνηθισμένο λάθος …. Προσπαθούν να πραγματοποιήσουν τις εργασίες τους χωρίς να έχουν διαβάσει την εκφώνηση, είτε παραδείγματα των εργασιών αυτών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ελλιπή κατανόηση του ζητουμένου με αποτέλεσμα να “τρώει” παραγωγικό χρόνο και να τα κουράζει, κάνοντάς τα να αισθάνονται ανίκανα να πραγματοποιήσουν τις υποχρεώσεις τους, καθώς να τα επιβαρύνει και ψυχολογικά … Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν, ότι η “σωστή ανάγνωση” και κατανόηση των εκφωνήσεων διαδραματίζει σημαντικό ρόλο για την εξέλιξη της μελέτης και για την ψυχολογία του παιδιού .

Πολλές φορές όμως η ανάγνωση-κατανόηση των εκφωνήσεων δεν είναι αρκετή για να θυμηθούν τα παιδιά “τι πρέπει να κάνουν”. Στο σημείο αυτό πρέπει να γίνει κτήμα τους ότι οι λύσεις στις απορίες τους βρίσκονται μέσα στις εργασίες που έχουν πραγματοποιήσει στο σχολείο. Επομένως πρέπει να είναι ‘αυτόματη ενέργεια” να ανατρέξουν σε αυτά που μελετήθηκαν στο σχολείο, έτσι ώστε να λάβουν την καθοδήγηση για το πώς πρέπει να ενεργήσουν στο σπίτι.

Είναι αλήθεια ότι μέσα σε όλη αυτή την προσπάθεια, οφείλουμε να σεβόμαστε τους ρυθμούς του παιδιού, αλλά και αυτό οφείλει να προσαρμόστει τους ρυθμούς, στις υπάρχουσες ανάγκες και απαιτήσεις.. Για να το καταφέρουμε αυτό, ίσως χρειαστεί κάποιες φορές να μην επιτρέψουμε την παράταση της μελέτης με όποιο ενδεχομένως αρνητικό αποτέλεσμα από τη μη ολοκλήρωση της. Η ενέργεια αυτή ίσως αφήσει για πολύ λίγο το παιδί μας πίσω στις υποχρεώσεις του, του μαθαίνει όμως κάτι πιο σημαντικό που θα το οδηγήσει σε ολόκληρη τη ζωή του… Του μαθαίνει να σέβεται το χρονοδιάγραμμα που ορίζεται αρχικά από το ίδιο και να καταλάβει ότι όλες υποχρεώσεις έχουν ένα deadline. Αν δεν είμαστε αποδοτικοί μέσα σε αυτό, δυστυχώς υπάρχουν συνέπειες. Μία τέτοια ενέργεια μπορεί να φέρει αναστάτωση για μερικές μέρες, αλλά πραγματικά αξίζει να το δοκιμάσετε γιατί θα δείτε ότι τα παιδιά θα αποκτήσουν όρια χρόνου, όχι μόνο κατά τη διαδικασία της μελέτης, αλλά γενικότερα σε όλη την καθημερινότητα τους.

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι οι παράγοντες που καθορίζουν την ποιοτική μελέτη των παιδιών σε σύντομο χρονικό διάστημα δεν είναι πάντα ανεξάρτητοι από εμάς. Οι γονείς αποτελούν “ΦΑΡΟ” σε όλα τα πράγματα, ακόμα και στη μελέτη για τα παιδιά. Πολλοί γονείς στην προσπάθειά τους να βοηθήσουν το παιδί να είναι αποδοτικό μπαίνουν στη διαδικασία να απαντούν σε “αδικαιολόγητες ερωτήσεις”. “Αδικαιολόγητες ερωτήσεις” χαρακτηρίζονται αυτές όπου η απάντηση είναι προφανής, ακόμα και για τα ίδια. Κάτι τέτοιο είναι λάθος γιατί τα οδηγεί στο να μην εξασκούν και να αναπτύσσουν την καθημερινή κριτική τους σκέψη, η οποία είναι άμεσα συνδεδεμένη για το πώς πρέπει να λειτουργούν κατά περίπτωση. Άρα απαντώντας σε “αδικαιολόγητες ερωτήσεις” το μόνο που καταφέρνουμε είναι να αναπτύσσουμε παιδιά, που ενώ έχουν τη δυνατότητα, να μην μπορούν τελικά να λειτουργήσουν αυτόνομα ακόμα και στην μελέτη τους.

Άλλο ένα σημαντικό λάθος που κάνουν αρκετοί γονείς είναι να ζητούν στο παιδί να προχωρήσει και να πάει να πραγματοποιήσει τις εργασίες του, τη στιγμή όπου οι ίδιοι παρακολουθούν τηλεόραση ή χαλαρώνουν. Επειδή τα παιδιά έχουν πολύ έντονα ανεπτυγμένο το στοιχείο του μιμητισμού, είναι λογικό πως κάτι τέτοιο ενδεχομένως να φέρει συγκρούσεις.. Είναι σημαντικό λοιπόν κι εμείς να έχουμε φροντίσει, την ώρα που το παιδί θα πραγματοποιεί τις εργασίες του και τη μελέτη του, να έχουμε κι εμείς να ολοκληρώνουμε κάποια εργασία υποχρέωσή μας …

Ολοκληρώνοντας, πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι όλα τα πράγματα είναι απλά, αρκεί να βρούμε το σωστό τρόπο για να το διεκπεραιώσουμε.. Επίσης πρέπει να κατανοήσουμε ότι τα παιδιά έχουν ως προαίρεση να είναι πάντα αποτελεσματικά!! ….. από μωρά μαθαίνουν ότι “πρέπει να κερδίζουν”… γιατί όχι λοιπόν να μη συμβαίνει και αυτό στο παιχνίδι της μελέτης ;; Το μόνο που χρειάζεται είναι κάποιοι μικροί ελιγμοί και το αποτέλεσμα θα είναι πραγματικά Θαυματουργικό …!!! Αρκεί όμως, να σεβόμαστε τον ελεύθερο χρόνο τους και να μην τους ζητάμε να είναι εργαζόμενοι από την ώρα που θα ξυπνήσουν μέχρι την ώρα που θα κοιμηθούν ..

Να θυμάστε.. η ποιοτική μελέτη δε χρειάζεται πολύωρο διάβασμα…αλλά σύντομη και μεθοδευμένη μέθοδο.

RECENT

RELATED