Skip to main content
admin ajax.php?action=kernel&p=image&src=%7B%22file%22%3A%22wp content%2Fuploads%2F2022%2F12%2Fimage3 1 e1670596033630

«Ψηλά απ’ την γέφυρα»: Ένα θεατρικό έργο που αντικατοπτρίζει τον πολύπλοκο ψυχικό κόσμο του ανθρώπου

Ίσως το πιο εμβληματικό θεατρικό έργο του Άρθουρ Μίλερ, το «Ψηλά απ’την γέφυρα» ανέλαβε να σκηνοθετήσει ο Γιώργος Νανούρης στο Θέατρο Βεάκη.

Πρόκειται για ένα βαθιά ανθρώπινο δράμα, με δομή αρχαίας τραγωδίας που πραγματεύεται το ζήτημα των ανθρωπίνων σχέσεων.

Ο Μίλερ θεωρούσε αυτό το έργο την «ελληνική» τραγωδία του. Αν ο σοφόκλειος ήρωας είναι «αυτός που, αβοήθητος από τους θεούς και αντιμέτωπος με την ανθρώπινη αντιξοότητα, λαμβάνει μια απόφαση που πηγάζει από τα βαθύτερα στρώματα της ατομικής φύσης του και μετά τυφλά, άγρια, ηρωικά, διατηρεί αυτή την απόφαση ακόμη κι αν τον οδηγεί στην καταστροφή του», τότε μπορούμε να δούμε σε ποιον βαθμό ο Μίλερ ακολουθεί αυτό το υψηλό πρότυπο, πλάθοντας τη δική του εκδοχή, εφαρμόζοντας την πεποίθησή του ότι η τραγωδία ως είδος μπορεί να αφορά όχι μόνο εξέχοντα μέλη της κοινωνίας αλλά και ανθρώπους της εργατικής τάξης.

Ο Αμερικανός συγγραφέας, επηρεασμένος από ένα πραγματικό γεγονός που συνέβη στην Αμερική την δεκαετία του 50’, το οποίο του είχε διηγηθεί, μαλιστα, ένας δικηγόρος, έγραψε το Ψηλά απ’την γέφυρα το 1955.

Το έργο, εκτός από καθρέφτης του ψυχικού κόσμου έχει και σημαντικό κοινωνικοπολιτικό ρόλο, αφού αποτελεί μια λεπτομερή αποτύπωση των εμπειριών των Ιταλών μεταναστών, οι οποίοι στη δεκαετία του ’50 συνέρρεαν στην Αμερική για την αναζήτηση μιας καλύτερης τύχης και ζωής.

image0 1

ΥΠΟΘΕΣΗ

 Σε μία ιταλοαμερικανική γειτονιά του Μπρούκλιν ζουν ο Έντι και η Μπεατρίς Καρμπόνε, μαζί με την Κάθριν, ανιψιά της Μπεατρίς, η οποία ούσα ορφανή μεγάλωσε μαζί τους, σαν κόρη τους. Η παράνομη άφιξη του Μάρκο και του Ροντόλφο, συγγενών της Μπέατρις από την Ιταλία, σε αναζήτηση δουλειάς και μιας καλύτερης τύχης στη Νέα Υόρκη, τους οποίους φιλοξενούν και ο έρωτας που αναπτύσσεται μεταξύ της Κάθριν και του Ροντόλφο προκαλεί τη ζήλια και τη βίαιη αντίδραση του Έντι.

Τυφλωμένος από ένα βαθύ, ανομολόγητο έρωτα για την ανιψιά του ξεφεύγει από κάθε έλεγχο, πυροδοτώντας αλυσιδωτές τραγικές κορυφώσεις που καταστρέφουν τις ζωές όλων.

image6

Στα χέρια του Γιώργου Νανούρη, ο οποίος μαλιστα αρχικά είχε αρνηθεί να αναλάβει ένα έργο με τόσο βαρύ περιεχόμενο, το κείμενο του Μίλερ αποκτά σάρκα και οστά, γίνεται ζωντανό και βίαιο, τόσο που σχεδόν σε βυθίζει στην άβυσσο του Έντι. Με ένα αφαιρετικό σκηνικό, που αποτελείται από μόλις 3 καρέκλες, ο σκηνοθέτης επιθυμεί να ξεγυμνώσει τους χαρακτήρες αφήνοντας τους εκτεθειμένους, αντιμέτωπους με τον ίδιο τους τον εαυτό. Είναι, άλλωστε, χαρακτηριστικό το ύφος λιτότητας πάνω στο οποίο κινείται ο Νανούρης σε ολες του τις παραστάσεις, αφού αυτό που τον ενδιαφέρει πάντοτε είναι η ανθρώπινη ψυχή και η ερμηνεία των ηρώων, στην οποία και εστιάζει. Είναι ο δεξιοτεχνικός χειρισμός του φωτός και η σκηνοθετική του μαεστρία που καθιστούν κάθε του δουλειά εξαιρετική.

Με την απουσία σκηνικού διακόσμου το μονο που μπορεις να κανεις είναι να παρατηρείς κάθε κίνηση, κάθε άγγιγμα, κάθε ανάσα, κάθε έκφραση, να εστιάσεις δηλαδή στην ουσία, στον άνθρωπο και στον τροπο με τον οποίο εκφράζει όσα νιώθει. Κάθε άγγιγμα μεταξυ των χαρακτήρων δηλώνει πολλα περισσότερα από όσα οι ίδιοι είναι ικανοί να ξεστομίσουν.

Είναι τουλάχιστον συγκινητική η προσπάθεια του να φωτίσει τους χαρακτήρες με κάθε δυνατό τροπο. Ο Έντι, για παράδειγμα, πνίγεται από φως και καπνό, μέσα στις σκέψεις του, σε μια διαρκή σύγκρουση του πρέπει και του θέλω, καθρεφτίζοντας ετσι τον ψυχικό του κόσμο. Μια τόσο απλή εικόνα, που δίνεται μέσω της περιστροφής του γύρω από τον ίδιο του τον εαυτό και της τελικής εξαφάνισης του μέσα στον καπνό, είναι δείγμα της απλότητας, της ενσυναίσθησης, της κατανόησης και της ουσίας στα οποία και επικεντρώνεται ο Νανούρης.

Δεν τον ενδιαφέρει να εντυπωσιάσει, αλλά να επικοινωνήσει, βαθιά και αληθινά, με τα κατώτερα στρώματα της ψυχής του καθενός, εκει όπου για να φτάσει κανείς πρέπει πρώτα να απαλλαγεί από κάθε είδος υλισμού που τον αποπροσανατολίζει, κρατώντας τον μακριά από την ουσία των πραγμάτων, την ουσία της ιδιας του της ύπαρξης.

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση – Σκηνοθεσία -Φωτισμοί: Γιώργος Νανούρης

Πρωταγωνιστούν: Πυγμαλίωνας Δαδακαρίδης, Ιωάννα Παππά, 

Δημήτρης Μαυρόπουλος, Δημήτρης Καπετανάκος, 

Μιχάλης Πανάδης, Ευγενία Ξυγκόρου

Κοστούμια: Dante

Σκηνικός Χώρος – Μουσική Επιμέλεια: Γιώργος Νανούρης

Φωτογραφίες προβών: Ελίνα Γιουνανλή

 INFO

«Ψηλά απ’την γέφυρα» κάθε βδομάδα Τετάρτη έως Κυριακή στο Θέατρο Βεάκη – Αθήνα, Αττική

Πρόγραμμα παραστάσεων

Τετάρτη στις 19:00

Πέμπτη στις 20:00

Παρασκευή στις 21:00

Σάββατο στις 18:00 κ στις 21:00

Κυριακή στις 19:00

Τιμές εισιτηρίων

Γενική είσοδος 18€

Α Ζώνη: 20€ – 25€

Β Ζώνη: 15€ – 20€

Εξώστης Α Ζώνη: 20€

Εξώστης Β Ζώνη: 15€ – 17€

Προπώληση εισιτηρίων στο www.viva.gr

Μαργαρίτα Κώνστα

Σπουδάζω θεατρολογία στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Μου αρέσει να ασχολούμαι με πολλα πράγματα και να νιώθω παραγωγική. Θεωρώ ότι κάθε εμπειρία στην ζωή μας έχει κατι να μας δώσει αρκεί να έχουμε ανοιχτά τα μάτια μας για να το δούμε. Αυτός είναι και ο λόγος που θέλησα να γράψω. Αγαπώ την τέχνη σε ολες της τις μορφές και προεκτάσεις. Ειμαι τελειομανής και φλύαρη, λατρεύω τα ταξίδια και έχω αδυναμία στα 70s.

RECENT

RELATED