Πολιτισμική εκτίμηση VS πολιτισμικής οικειοποίησης


21 Ιούλ 2021

Στις μέρες μας πλέον όπως μπορούμε να προσέξουμε, υπάρχει μεγάλη αύξηση του όρου παγκοσμιοποίηση και είναι κάτι που δεν ήταν τόσο αποδεκτό παλιά.

Οι συνήθειες μας πλέον έχουν υιοθετηθεί από διάφορες κουλτούρες και διαφορετικούς πολιτισμούς. Διαφορετικό πράγμα είναι όμως να υιοθετούμε συνήθειες και να ονοματίζουμε την προέλευση τους και διαφορετικό είναι να κλέβουμε και να οικειοποιούμαστε στοιχεία άλλων πολιτισμών.Η πολιτισμική οικειοποίηση ξεκίνησε από την αποικιοκρατία όπου οι λευκοί λεηλατούσαν και έκλεβαν πολιτισμικά στοιχεία των ιθαγενών.

Ο Κρίστοφερ Κολόμπους είπε κάποτε: «Ο χρυσός είναι ένας θησαυρός και αυτός που το κατέχει κάνει ό, τι θέλει… Όταν υπάρχουν τέτοια εδάφη θα πρέπει να υπάρχουν κερδοφόρα πράγματα χωρίς αριθμό». Τα λόγια του μπορεί να μην σχετίζονται άμεσα με την κουλτούρα, αλλά τονίζουν την κτητική νοοτροπία που έχουν πολλοί ιμπεριαλιστές για να κατακτήσουν και να πάρουν για τον εαυτό τους πράγματα που ανήκουν σε άλλες χώρες και πολιτισμούς.

Σήμερα, η πολιτιστική οικειοποίηση παίρνει πολλές μορφές – το βλέπουμε σε μουσικά φεστιβάλ, όπου φορούν παραδοσιακά ρούχα που ανήκουν σε όλλους πολιτισμούς. Το βλέπουμε στη μόδα ακόμα, με παράδειγμα το 2019, ο οίκος Gucci τιμωρήθηκε για την πώληση τουρμπάνι, αξίας 600 £ όπου και θεωρήθηκε ότι δεν υπήρχε ευαισθητοποίηση ως προς στον πολιτισμό των Σιχ. Η Dolce & Gabbana αντιμετώπισε αντιδράσεις μετά την ανάρτηση βίντεο ενός μοντέλου από την Κίνα, που προσπαθούσε να φάει ζυμαρικά και πίτσα με ξυλάκια ως μέρος της καμπάνιας της στη Σαγκάη.

FILE – In this Feb. 21, 2018 file photo, models display items from Gucci’s women’s Fall/Winter 2018-2019 collection, presented during the Milan Fashion Week, in Milan, Italy. The top civil rights organization for Sikhs in the United States says Nordstrom has apologized to the community for selling an $800 turban they found offensive, but they are still waiting to hear from the Gucci brand that designed it, Saturday, May 18, 2019. (AP Photo/Antonio Calanni, File)

Η οικειοποίηση έναντι της εκτίμησης της διαφορετικής κουλτούρας έγκειται στην διαφορά ότι η οικειοποίηση χλευάζει ή γελοιοποιεί μια κουλτούρα ή περιλαμβάνει την αντιγραφή από influencers, και πρόκειται είτε για μουσική, τρόπο ζωής , μόδα ή για χρήση στοιχείων για προσωπικό κέρδος. Η σημαντική πτυχή του καθορισμού της πολιτισμικής οικειοποίησης είναι ότι ο «δανεισμός» γίνεται εκμετάλλευση.

«Η πλήρης εκτίμηση περιλαμβάνει κατανόηση», δήλωσε ο Τζέιμς Γιάνγκ, καθηγητής φιλοσοφίας  και συγγραφέας του Cultural Appropriation and the Arts. «Για παράδειγμα, ένα μουσικό ύφος περιλαμβάνει τη γνώση, κάτι για την ιστορία του στυλ, τις συμβάσεις που χρησιμοποιεί, τον ρόλο που παίζει σε έναν πολιτισμό και η χρήση του τι εκφράζει. Πολλά παραδείγματα μπορούν να δοθούν για άτομα που έχουν γίνει εκτιμητές ή γνώστες των προϊόντων μιας άλλης κουλτούρας».

Το να μοιραζόμαστε και να είμαστε μέρος των πολιτισμών των άλλων είναι ένας υγιής τρόπος για να συνυπάρχει η κοινωνία και να μάθουμε ο ένας για τον άλλον. Μόνο όταν το κάνουμε χωρίς σεβασμό για τα πολιτιστικά στοιχεία που έχουν ομάδες, μια πράξη εκτίμησης μετατρέπεται σε απαλλοτρίωση.

Ειρήνη Ρισσάκη

Μου αρέσουν τα ταξίδια και η μόδα. Στο μέλλον θα ήθελα να δουλέψω σε κάποιο οίκο μόδας, στο κομμάτι του marketing. Είμαι τελειομανής και μου αρέσουν οι αυθόρμητες αποφάσεις καθώς έτσι ζεις τις ωραιότερες περιπέτειες.  

RELATED

Absolute Feminine Stories

© , LIKEWOMAN
All rights reserved
Created by Advalue