Skip to main content
admin ajax.php?action=kernel&p=image&src=%7B%22file%22%3A%22wp content%2Fuploads%2F2023%2F01%2FLikewomangr moda kata tis

Πως η μόδα μπορεί να συμβάλλει στην καταπολέμηση της παγκόσμιας φτώχειας

Η μόδα μπορεί να συμβάλει στη φτώχεια, αλλά είναι επίσης μια ισχυρή δύναμη που μπορεί να βοηθήσει τον κόσμο να βγει από τη φτώχεια.

Είναι γνωστό ότι οι πολυεθνικές εταιρείες ρούχων συχνά εκμεταλλεύονται τους εργαζόμενους για να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους. Πρόσφατο άρθρο από το International Law and Policy Brief αποκαλύπτει ότι από περίπου 75 εκατομμύρια εργαζόμενους σε πολυεθνικές παγκοσμίως, λιγότερο από το 2% κερδίζουν ένα αξιοπρεπή μισθό διαβίωσης σε ανθρώπινες συνθήκες εργασίας.

Πολλές χώρες που υποφέρουν από φτώχεια βασίζονται στην παραγωγή μόδας για να διατηρήσουν την οικονομία τους. Η μόδα συχνά ενοχοποιείται ως μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες που συμβάλει στη φτώχεια, όμως τα τελευταία χρόνια έχουν οργανωθεί σημαντικά κινήματα και πρωτοβουλίες που στηρίζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα αλλά και το περιβάλλον μέσα από την μόδα. Τα “ethical fashion brands” στοχεύουν να ενδυναμώσουν τους εργαζόμενους, δίνοντας έμφαση στις γυναίκες και δίνοντας τους την ευκαιρία για πιο δίκαιους μισθούς. Πολλοί καταναλωτές υποστηρίζουν αυτές τις επωνυμίες στηρίζοντας παράλληλα την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων αλλά και την βιώσιμη ανάπτυξη στον πλανήτη για ένα καλύτερο μέλλον.

Οι παρακάτω μάρκες παράγουν προϊόντα που βρίσκουν εναλλακτικούς τρόπους ανάπτυξης και εξέλιξης σε ένα πολύ ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Η SOKO είναι μια πιστοποιημένη επωνυμία κοσμημάτων που απασχολεί γυναίκες που παράγουν υπέροχες συλλογές για καταναλωτές με συνείδηση. Η εταιρεία έχει στόχο τη μείωση της φτώχειας και της ανισότητας ενώ μέσω μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας συνδέει και προωθεί τα κοσμήματα που κατασκευάζονται από ανεξάρτητες τεχνίτριες. Η πλατφόρμα SOKO τους επιτρέπει να λαμβάνουν παραγγελίες και να πληρώνονται για τα χειροποίητα προϊόντα από ανακυκλωμένα υλικά. Στατιστικά, εργάζονται λιγότερο και κερδίζουν πέντε φορές περισσότερα από εκείνους που απασχολούνται σε μία αντίστοιχη εταιρεία.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη SOKO (@shopsoko)

Η Nudie Jeans είναι μια σουηδική μάρκα τζιν που ιδρύθηκε το 2001 και παράγει τζιν από 100% οργανικό βαμβάκι. Η εταιρεία δίνει προτεραιότητα στην περιβαλλοντική και κοινωνική βιώσιμη ανάπτυξη μέσω των δωρεάν υπηρεσιών της, της μεταπώλησης μεταχειρισμένων τζιν παντελονιών έχοντας ελάχιστα έξοδα. Από το 2016 ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων έχει καταφέρει να εξασφαλίσει ένα αξιοπρεπή μισθό διαβίωσης, ενώ από το 2019 συμπεριλαμβάνονται και οι εργαζόμενοι που απασχολούνται στα κλωστήρια, σε μονάδες πλεξίματος και μεταποίησης ρούχων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός συστήματος δίκαιης κατανομής πόρων σε όλη την παραγωγική αλυσίδα της εταιρείας.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Nudie Jeans co (@nudiejeans)

Η Akola είναι μια επωνυμία κοσμημάτων που στηρίζει τις γυναίκες της Ουγκάντα. Η εταιρεία απασχολεί ένα μεγάλο αριθμό γυναικών που κατασκευάζουν χειροποίητα το κάθε κομμάτι, ενώ οι εργάτριες μέσω των θέσεων εργασίας και έχοντας δίκαιες αμοιβές απελευθερώνονται από τη φτώχεια και οδηγούνται σε οικονομική ανεξαρτησία. Το brand μέσω πολλών προγραμμάτων κατάρτισης εκπαιδεύει τις γυναίκες σε διάφορες δεξιότητες για να είναι αυτόνομες. Ο αντίκτυπος της Akola φαίνεται από το γεγονός ότι ένα ποσοστό των γυναικών που εργάζονται στην εταιρεία έχουν σπίτι, τα παιδιά τους πηγαίνουν σχολείο ενώ και ένα μικρό ποσοστό των γυναικών έχει ήδη κατακτήσει ηγετικές θέσεις στην κοινότητα.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη HerStory. (@supportherstory)

Mayamiko, Μαλάουι. Η μάρκα ξεκίνησε στο Μαλάουι της Αφρικής, όπου οι τεχνίτες εμπνέονται από την παραδοσιακή αφρικανική τέχνη. Οι σχεδιαστές χρησιμοποιούν ακόμη και υφάσματα τοπικής προέλευσης και παρέχουν στον κόσμο όμορφα ρούχα που αποδεικνύουν ότι η βιώσιμη μόδα αυξάνει την ποιότητα, το σχεδιασμό αλλά και τη αξία τέτοιων κομματιών. Μερικές από τις ηθικές υποσχέσεις της Mayamiko απαγορεύουν τη χρήση καταναγκαστικής ή παιδικής εργασίας και διασφαλίζουν ασφαλείς συνθήκες, μισθούς διαβίωσης, λογικές ωράριο εργασίας και γεύματα για τους εργαζόμενους. Η Mayamiko είναι μια μάρκα vegan και είναι αφοσιωμένη στην υπεράσπιση των καλύτερων εργασιακών δικαιωμάτων. Η δημιουργία του Mayamiko Trust εργάζεται για την «προώθηση της κοινωνικής δικαιοσύνης και της ισότητας για τις γυναίκες στη Νότια Αφρική».

Dorsu, Καμπότζη. Μεταξύ των βιώσιμων επιχειρήσεων που μάχονται κατά των πολυεθνικών είναι η Dorsu, μια εταιρεία με έδρα την Καμπότζη. Η μάρκα ρούχων δημιουργεί τα ρούχα της από υφάσματα που πετιούνται από τις τοπικές βιομηχανίες ενδυμάτων. Η Dorsu προασπίζει τα δικαιώματα των εργαζομένων παρέχοντας στους υπαλλήλους της μισθούς διαβίωσης, μόνιμες συμβάσεις εργασίας, λογικά ωράρια αλλά και επαρκή διαλείμματα. Το προσωπικό της Dorsu λαμβάνει επίσης μπόνους, υπερωρίες, ασφάλιση και άδεια μετ’ αποδοχών. Η μάρκα προέκυψε με την ιδέα ότι «τα ρούχα πρέπει να παράγονται με τρόπο που να αγκαλιάζει τους ανθρώπους και να προκαλεί όσο το δυνατόν λιγότερη βλάβη στο περιβάλλον». Η εταιρεία δεν κάνει υπερπαραγωγή και σκόπιμα δημιουργεί μόνο μικρές συλλογές τριών έως τεσσάρων κομματιών που είναι υψηλής ποιότητας, ευέλικτα και πρακτικά για την καθημερινότητα, αντί να εκμεταλλεύεται τους εργαζόμενους να παράγουν γρήγορα τεράστιες συλλογές με εκατοντάδες είδη ένδυσης.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Dorsu (@dorsu_cambodia)

Nevernew, Νότια Αφρική. Το Nevernew είναι ένα κατάστημα μεταχειρισμένων που βρίσκεται στο Κέιπ Τάουν της Νότιας Αφρικής. Σε μια συνέντευξη στο The Borgen Project, η ιδιοκτήτρια του Nevernew Chantal Fourie είπε, «το κατάστημά μου δεν εξυπηρετεί μόνο μια εξειδικευμένη αγορά. Η Nevernew διαθέτει ανδρικά και γυναικεία ρούχα, μοναδικά vintage κομμάτια και πρακτικά ρούχα που μπορεί να χρειαστείτε στην καθημερινή σας ρουτίνα». Η Fourie εξήγησε ότι αυτή η στρατηγική βοήθησε την επιχείρησή της να επιβιώσει κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, ενώ έκλεισαν πολλές άλλες επιχειρήσεις που διατηρούσαν ακριβά αντικείμενα. Το Nevernew παρέχει στους αγοραστές ένα μέρος για να ψωνίζουν βιώσιμα, μοντέρνα και οικονομικά. Καταστήματα μεταχειρισμένων όπως αυτά ανοίγουν την αγορά για όλα τα πορτοφόλια, επιτρέποντας σε περισσότερους ανθρώπους να δώσουν μια νέα πνοή στις ντουλάπες τους.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Nevernew (@nevernewstore)

Η φιλοσοφία αυτών των επιχειρήσεων παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη δημιουργία θέσεων εργασίας, στην ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών αλλά και στον μετριασμό της ρύπανσης στον πλανήτη. Επιχειρήσεις όπως αυτές δημιουργούν το φαινόμενο της πεταλούδας κάτι δηλαδή που φαίνεται μικρό στην αρχή, αλλά στην πραγματικότητα έχει τεράστιο αντίκτυπο στις ζωές όσων υπομένουν απαράδεκτες συνθήκες εργασίας και διαβίωσης.

Όλοι εμείς οι καταναλωτές αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να υποστηρίζουμε τέτοιες ηθικές επωνυμίες που προσπαθούν να ανεβάσουν τους εργάτες ενδυμάτων που κατασκευάζουν τα ρούχα τους.

Χριστιάνα Σιάχου

Είμαι fashion designer με γνώσεις ψυχολογίας και με αντιπροσωπεύει o φουτουρισμός πάμε για πρωτοπορία !!!

RELATED