Skip to main content
images easyblog articles 7505 tram sto peiraia e2b9810a

Το Περίφημο Τραμ Του Πειραιά Επιστρέφει…Με Άλλη Μορφή

 Το περίφημο τραμ του Πειραιά, που όλοι θυμόμαστε από την ταινία του Ζυλ Ντασέν και της Μελίνας «Ποτέ την Κυριακή», επιστρέφει. Με άλλη μορφή βέβαια…Το νέο τραμ έκανε ήδη μια δοκιμαστική διαδρομή και συγκίνησε πολλούς ανθρώπους.

Στην ταινία «Ποτέ την Κυριακή», ο Ζυλ Ντασσέν, επέλεξε ως φυσικό ντεκόρ το ίδιο το λιμάνι του Πειραιά, τα καράβια του, τους ανθρώπους του, τα καρνάγια του, τους ήχους του και το χαρακτηριστικό τραμ που περιέζωνε γύρω γύρω το λιμάνι, κατά μήκος της περιμετρικής του λεωφόρου (από το 1910 μέχρι και το τέλος του 1960) το επονομαζόμενο Τραμ της Παραλίας Πειραιά. Ήταν το τραμ που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι του λιμανιού, αλλά και οι επιβάτες των πλοίων και φυσικά οι κάτοικοι του επινείου, για να μετακινηθούν από την μία του άκρη μέχρι την άλλη. Από την Ακτή Ξαβερίου και το Τελωνείο που ήταν τότε στον Άγιο Νικόλαο, μέχρι τον Σταθμό του ηλεκτρικού των τότε ΕΗΣ και τον Σταθμό των τραίνων των τότε ΣΕΚ, στον Άγιο Διονύσιο, στο τέλος της Ακτής Κονδύλη.

Στο τραμ αυτό, οι μάγκες του λιμανιού, είχαν κολλήσει δύο παρατσούκλια, «Τσάρλεστον» και «Καουμπόης», λόγω του χαρακτηριστικού του λικνίσματος κατά την πορεία του. Λέγεται επίσης, χωρίς όμως να είναι επιβεβαιωμένο απόλυτα, πως οι στίχοι του φημισμένου αρχοντορεμπέτικου τραγουδιού «Το τραμ το τελευταίο»που έγραψαν ο Μιχάλης Σουγιούλ με τον Αλέκο Σακελλάριο, οφείλονταν σε κάποιο πραγματικό γεγονός που είχε σχέση με το συγκεκριμένο τραμ.

Ο περίφημος κωλοσούρτης

Ο Πειραιάς υπήρξε η δεύτερη πόλη της χώρας που απέκτησε τραμ, ένα μόλις χρόνο μετά την Αθήνα, στα 1883, όταν κατά μήκος της παραλιακής λεωφόρου του κεντρικού λιμένα του, η εταιρεία του Σιδηροδρόμου Αθηνών-Πειραιώς (ΣΑΠ), έστρωσε γραμμή ιππήλατου τραμ («ιπποσιδηροδρόμου» κατά την ορολογία της εποχής εκείνης), για να συνδέσει τον εν Πειραιεί σταθμό της, με όλες τις προκυμαίες του λιμένα. Σύντομα η γραμμή αυτή πλαισιώθηκε και από άλλες γραμμές τραμ, που έστρωσε μια άλλη εταιρεία, η Βελγική (μετέπειτα Ελληνική) Εταιρεία Ιπποσιδηροδρόμων και Τροχιοδρόμων. Και σε αυτές τις γραμμές, αρχικά, χρησιμοποιήθηκε η ιππήλατη, αλλά και η ατμήλατη έλξη. Στο Νέο Φάληρο, όπου την περίοδο της “Belle Epoque”…

H συνέχεια με σπάνιο φωτογραφικό υλικό, εδώ.

RELATED