Skip to main content
admin ajax.php?action=kernel&p=image&src=%7B%22file%22%3A%22wp content%2Fuploads%2F2022%2F04%2Flikewomangr aliki katavou 1

Η Αλίκη Κατσαβού σε μια συνέντευξη από καρδιάς- Ποια είναι τα σχέδια της για το μέλλον;

Λίγο πριν ολοκληρώσει τις θεατρικές παραστάσεις της γι αυτήν τη σεζόν η Αλίκη Κατσαβού μιλά στο Likewoman για το μονάκριβο Φοίβο της, τις δύσκολες συνθήκες που βιώνει ο θεατρικός χώρος και τα σχέδια της για το μέλλον.

 Πώς είναι η καθημερινότητα μίας μαμάς που μεγαλώνει το παιδί της στα πλαίσια μίας μονογονεϊκής οικογένειας;

Το μεγάλωμα ενός παιδιού είναι έτσι κι αλλιώς μια δύσκολη και σύνθετη κατάσταση. Όταν κανείς είναι μόνος του σίγουρα ο χρόνος δεν επαρκεί και πολλά πράγματα μένουν αφρόντιστα. Προσπαθώ να ξεχωρίζω τι είναι σημαντικό και τι όχι για να μην χάνω πολύτιμο χρόνο. Τις ώρες που ο Φοίβος είναι στο σχολείο φροντίζω να προλάβω τα πάντα. Αλλά δεν εστιάζω στις δυσκολίες. Τα προβλήματα όλα έχουν λύση.

Χρειάστηκες βοήθεια από παιδοψυχολόγο για το πώς θα χειριστείς την απώλεια της πατρικής φιγούρας;

Ναι, εννοείται γιατί η ευθύνη ήταν πολύ μεγάλη και δεν μπορούσα να “αυτοσχεδιάσω” σε κάτι τόσο σοβαρό. Συμβουλεύτηκα περισσότερους από έναν ψυχολόγους, όπου όλοι συγκλίνουν βέβαια στον τρόπο αντιμετώπισης. Στην αρχή μου φάνηκε λίγο δύσκολο αυτό που μου πρότειναν, δηλαδή να είμαι αρκετά λεπτομερής στην εξήγησή μου, στην πορεία βρήκα τη δύναμη και ακολούθησα τις συμβουλές κι αυτό νομίζω ότι βοήθησε να βιώσει το πένθος ο μικρός ομαλά.

Σε θυμάμαι να λες πως στις αρχές της απώλειας του Κώστα Βουτσά ο μικρός Φοίβος ρωτούσε συνέχεια πού είναι ο μπαμπάς του. Σήμερα οι ερωτήσεις αυτές έχουν μειωθεί; Έχει αποδεχτεί την ιδέα ότι μπαμπάς δεν είναι κοντά μας;

Ναι, αναζητούσε ένα τρόπο να επικοινωνήσει μαζί του, ίσως τηλεφωνικά ή αλλιώς. Έτσι είναι τα παιδιά, η ιδέα του θανάτου δεν είναι ξεκάθαρη για εκείνα. Είναι λίγο δύσκολο να κατανοήσει ένα παιδί το αμετάκλητο του θανάτου. Έτσι χρειάστηκε να επαναλάβω αρκετές φορές τις εξηγήσεις για το γεγονός. Σήμερα πλέον νομίζω ότι κατά 99% έχει κατανοήσει ότι  δεν μπορεί να είναι πια κοντά μας ο μπαμπάς.

Τι σου λείπει περισσότερο εσένα από τον Κώστα Βουτσά;

Δεν είναι τόσο εύκολο να απαντήσω την ερώτηση αυτή γιατί δεν είναι ένα πράγμα μόνο που μου λείπει! Συνολικά η παρουσία του με το χιούμορ του, με τη δύναμη του και την αγάπη του για τη ζωή, με τη χαρά που έδινε σε μένα και στο Φοίβο, με τις ιδέες του, με τη διάθεσή του να χαρίσει αγάπη και ομορφιά και στους άλλους… όλα αυτά μου λείπουν!

Πώς διαχειρίστηκες την πανδημία σε ψυχολογικό και οικονομικό επίπεδο που τα θέατρα ήταν κλειστά

Όχι μόνο για μένα αλλά για όλους τους καλλιτέχνες η πανδημία, με το κλείσιμο των θεάτρων και τον περιορισμό των ανθρώπων, με τα αναγκαία βέβαια, υγειονομικά μέτρα, δημιούργησε ασφυκτικές συνθήκες. Ο ηθοποιός θέλει να δημιουργεί, γιατί αυτό είναι η ανάσα του, αλλά πρέπει και μέσα από αυτή τη λειτουργία να βιοποριστεί. Όταν Λοιπόν κλείσανε τα θέατρα, η επιχείρησή μου που για 20 χρόνια λειτουργούσε ασταμάτητα και με επιτυχία, ειδικά στο θέατρο για παιδιά, δεν μπορούσε να δώσει παραστάσεις. Για την ακρίβεια όταν έγινε το πρώτο lockdown εγώ έχασα περίπου 25 προγραμματισμένες παραστάσεις, που ως τη λήξη του σχολικού έτους θα γινόντουσαν τουλάχιστον διπλάσιες. Χρειάστηκε να ανακαλύψω καινούργιους τρόπους να εκφραστώ και νομίζω το πιο σημαντικό μου επίτευγμα σε αυτή την προσπάθεια ήταν ότι αφηγήθηκα on-line παραμύθια για μία μεγάλη γαλακτοβιομηχανία της χώρας μας που είχε εκδώσει πέντε παραμύθια με ήρωες τους Θεούς του Ολύμπου. Αυτές οι on-line αφηγήσεις μου κράτησαν συντροφιά σε παιδιά και γονείς που ήταν κλεισμένοι σπίτια τους αλλά και στο δικό μου το παιδί που επίσης χρειαζότανε να ψυχαγωγηθεί. Επίσης κράτησα το μυαλό μου σε εγρήγορση και έτσι νομίζω ότι κατόρθωσα να έχω ψυχική υγεία σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία.

Οι καταγγελίες στον θεατρικό χώρο δε λένε να σταματήσουν… Αυτήν την εβδομάδα η Δάφνη Λαμπρόγιαννη ανακοίνωσε μέσω του δικηγόρου της πως σταματάει τη συνεργασία της με τον Σπύρο Παπαδόπουλο γιατί «δέχτηκε οργή». Πώς το σχολιάζεις;

Σε αυτούς τους κρίσιμους καιρούς που ζούμε το μόνο αισιόδοξο και ελπιδοφόρο είναι ότι στον αθλητισμό και στο θέατρο οι γυναικείες φωνές ακούστηκαν και έδωσαν το παράδειγμα και για τους υπόλοιπους επαγγελματικούς χώρους. Για το περιστατικό που μου λέτε δεν έχω ενημερωθεί και δεν έχω άποψη. Σε γενικές γραμμές πάντως πιστεύω ότι η γυναίκα έχει τη δύναμη και το δικαίωμα να απαιτήσει την αξιοπρέπεια στο χώρο της εργασίας.

Πιστεύεις τα κλειστά θέατρα βοήθησαν το κίνημα του MeToo;

Τα κλειστά θέατρα οδήγησαν τους καλλιτέχνες να έχουν περισσότερο ελεύθερο χρόνο, αναγκαστικά μάλιστα και τους έφερε αντιμέτωπους με υπαρξιακά αδιέξοδα αλλά τους έκανε και να οραματιστούν ένα καλύτερο και φωτεινότερο μέλλον. Αυτό το πλαίσιο πιθανόν του εγκλεισμού και της περισυλλογής συνέβαλλε επίσης στο να ακουστούν οι φωνές δυνατά πού μίλησαν και καταγγείλανε συμπεριφορές ώστε να επιβάλλουν την κάθαρση!

Είχαν φτάσει στα αυτιά σου φήμες για τις κακοποιητικές συμπεριφορές των συναδέλφων σου, του Πέτρου Φιλιππίδη και του Δημήτρη Λιγνάδη;

Όχι δεν γνώριζα καθόλου ούτε στο ελάχιστο κάτι για αυτές τις υποθέσεις, αλλά είναι φυσικό, γιατί δεν έχω συνεργαστεί μαζί τους, ούτε είχα πρόσφατες συνεργασίες με συναδέλφους που να είναι στον κύκλο συνεργατών τους.

Σε περίπτωση που αθωωθούν, πιστεύεις θα έχουν χώρο ξανά στο θέατρο ή το σύστημα και ο κόσμος θα τους απορρίψει;

Αυτό δεν το γνωρίζω. Ούτε έχει σημασία. Το σημαντικό είναι ότι η δικαιοσύνη θα κάνει τη δουλειά της. Και ως κοινωνία μετά από αυτό θα μιλάμε πλέον με θάρρος για αυτά που στο παρελθόν ήταν ταμπού.

Σου έχει συμβεί να σε παρενοχλήσει κάποιος στο θέατρο ή να σου στερήσει ρόλο γιατί δεν ανταποκρίθηκες ερωτικά;

Όταν τελείωσα τη σχολή και κυνήγησα τη δουλειά μου αμιγώς ως ελεύθερος επαγγελματίας θεωρώ ότι απλώς ήμουν τυχερή και δεν μου έτυχαν περιστατικά σοβαρά. Κατόπιν, δημιούργησα την καλλιτεχνική μου εταιρεία τη «Θεατρομάθεια» και έτσι εργάστηκα σε ένα προστατευμένο περιβάλλον που με κράτησε μακριά από τέτοια πράγματα.

Bullying από συνάδελφο πάνω στη σκηνή ή σε πρόβες έχεις υποστεί; Αν ναι, πώς το διαχειρίστηκες;

Και πάλι όχι για τους ίδιους λόγους με πριν. Κυρίως δηλαδή από τύχη. Κάποια ασήμαντα περιστατικά εντάσεων σε παράσταση ή πρόβα, τα αντιμετώπισα σχετικά ψύχραιμα και μάλλον αποφασιστικά, αλλά δεν ανήκαν στην κατηγορία του bullying ή της παρενόχλησης.

Για μία εργαζόμενη μαμά που μεγαλώνει μόνη της το παιδί της υπάρχει χρόνος για προσωπική ζωή; Και εκτός, από τον χρόνο, υπάρχει και «χώρος» στην καρδιά για έναν καινούριο σύντροφο;

Δεν ενδιαφέρομαι για μια σχέση αφενός γιατί δεν έχω συμφιλιωθεί με την απώλεια του Κώστα και αφετέρου γιατί το μυαλό και τον χρόνο μου τα δίνω στο παιδί μου που είναι πολύ μικρό, μόλις 5,5 ετών και αυτή τη στιγμή με χρειάζεται ολοκληρωτικά.

likewomangr aliki katavou 1 1

Αυτό το Σαββατοκύριακο είναι οι τελευταίες παραστάσεις στο θέατρο Άβατον του έργου που σκηνοθέτησες και πρωταγωνιστείς «Του τραγουδιού το παραμύθι». Μίλησε μου γι αυτήν την παράσταση.

Όλοι μας και ιδιαίτερα τα παιδιά έχουμε πικραθεί και νοιώθουμε απελπισία μέσα σε αυτή την κατάσταση της πανδημίας. Όταν τα θέατρα επαναλειτούργησαν θέλησα να δημιουργήσω κάτι που να θυμίζει ότι η ζωή είναι ακόμα όμορφη και να δίνει Ελπίδα για το μέλλον ειδικά στα παιδιά. Με το έργο αυτό του Τάκη Χρυσούλη που έχει τίτλο “Του τραγουδιού το παραμύθι” πετυχαίνω αυτό το στόχο μου και με το παραπάνω. Με όχημα την ποίηση, τη μουσική και τη συμμετοχή των παιδιών, ταξιδεύουμε σε κόσμους μαγικούς που μιλάνε τα λουλούδια που τα αστέρια τραγουδούν και ανακαλύπτουμε όλες τις ομορφιές της φύσης και του κόσμου που μας περιβάλλει γενικά και αναδεικνύουμε τη σημασία του ονείρου, της ελπίδας δηλαδή του ανθρώπου για έναν κόσμο καλύτερο. Το μεγάλο προσόν της παράστασης και αυτό που μένει ανεξίτηλο στην μνήμη των παιδιών και των μεγάλων όμως, εκτός από τις υπέροχες Μουσικές και την ποίηση του Ελύτη και του Σεφέρη, είναι η συμμετοχή. Τα παιδιά παίζουν και συμμετέχουν κατά τη διάρκεια της παράστασης εξελίσσουν το έργο και έτσι καταλαβαίνουν καλύτερα και τα νοήματα καθώς τα προσλαμβάνουν βιωματικά.

Θα πάει η παράσταση περιοδεία το καλοκαίρι στην επαρχία; Θα συνεχίσει του χρόνου;

Σχεδιάζουμε μία μικρή περιοδεία και συμμετοχές σε φεστιβάλ της Ελλάδας και επίσης σχεδιάζουμε το συνέχεια της παράστασης το χειμώνα γιατί ο κόσμος τη ζητάει. Παράλληλα υπάρχουν και σκέψεις για περισσότερα πράγματα όπως εργαστήρια και παραστάσεις για μεγάλους, αλλά ακόμη είναι πολύ πρόωρο να μιλήσω για αυτό.

Συζητάς κάτι στην τηλεόραση;

Όχι, δεν έχω κάποια πρόταση για την τηλεόραση. Πρέπει όμως να σημειώσω ότι έχουμε δει μερικές πολύ ωραίες σειρές τη χρονιά που διανύουμε και νομίζω πως αν η τηλεόραση δώσει το βάρος της στη μυθοπλασία έχει να κερδίσει πολύ περισσότερα από ότι από τα ριάλιτι που είναι μακριά και από την ιδιοσυγκρασία μας ως λαός.

likewomangr aliki katavou 2 1

Ποια είναι τα μελλοντικά πλάνα σου με τη «Θεατρομάθεια»;

Με ενδιαφέρει πάρα πολύ η Θεατρομάθεια στα χρόνια που έρχονται να προτείνει παραστάσεις με σύγχρονα θέματα για παιδιά αλλά και για μεγάλους με νέες συνεργασίες τόσο με σκηνοθέτες όσο και με ηθοποιούς. Επίσης με ενδιαφέρει να αναπτύξω τη διαδικτυακή σχέση με το κοινό και ειδικά το παιδικό κοινό, όπως κάνουν και τα θέατρα διεθνώς. Επίσης θέλω καθώς θα ελευθερωθούμε εντελώς και θα βγούμε από την Πανδημία θα αναπτυχθεί επίσης στο κομμάτι των εργαστηρίων και των μαθημάτων θεάτρου τόσο για εκπαιδευτικούς με θεατροπαιδαγωγικά θέματα όσο και για παιδιά για τις βασικές αρχές της θεατρικής πράξης αλλά και του θεατρικού παιχνιδιού.

Λίγα λόγια για το έργο!

«ΤΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ»

Δυο ξεχασμένα παιχνίδια, ένας μικρός παλιάτσος και μια κούκλα, συναντιούνται και ξεκινούν ένα ταξίδι για να ανακαλύψουν τα «μυστικά» του κόσμου, εκεί που τα λουλούδια μιλούν, τ’άστρα τραγουδούν και τα σύννεφα χορεύουν παρέα με τα κύματα της θάλασσας.

Με αφορμή τους στίχους μεγάλων Ελλήνων ποιητών (Ελύτης, Σεφέρης, κλπ.) όπως

μελοποιήθηκαν από σημαντικούς συνθέτες, τα παιδιά θα συμμετέχουν, άλλοτε ως πλάσματα της φύσης και άλλοτε ως ναύτες, με χορό, κίνηση, αυτοσχεδιασμό, τραγούδι.

Ταυτότητα παράστασης:

Κείμενο: Τάκης Χρυσούλης

Σκηνοθεσία: Αλίκη Κατσαβού

Μουσική επιμέλεια -Ενορχήστρωση: Θοδωρής Μπρουτζάκης

Παίζουν: Αλίκη Κατσαβού, Ιάσων Λαγουτάρης

Παραγωγή: 2022, Θεατρομάθεια www.theatromathia.gr

Τιμές εισιτηρίων: 10€ (γενική είσοδος), 5€ (άνεργοι, πολύτεκνοι)

Παραστάσεις: Σάββατο 16 Απριλίου στις 16:00 , Κυριακή 17 Απριλίου στις 12.00

ΤΟΠΟΣ: Θέατρο Άβατον (Ευπατριδών 3, Γκάζι), τηλέφωνο 2103412689

Προπώληση Viva 

Eδώ μπορείτε να διαβάσετε όλες μας τις συνεντεύξεις.

RELATED